Kunstmatige versus Emotionele Intelligentie

Beschikt uw personeel over de vaardigheden die nodig zijn voor de banen van de toekomst?

Nu de digitalisering van het bedrijfsleven in een versneld tempo vordert, wordt er steeds meer aandacht besteed aan de rol van kunstmatige intelligentie, Big Data en geautomatiseerde leerprocessen in de toekomst van het personeel. Met 60% van de banen die ongeveer een derde van de technisch automatiseerbare taken bevatten, is het niet meer dan normaal dat we naar onszelf kijken en ons afvragen “heb ik vaardigheden die een machine niet heeft?”. En zo niet, welke vaardigheden heb ik nodig om concurrerend te blijven?

Waar zijn machines goed in?

Laten we eerlijk zijn – zelfs vandaag de dag zijn er bepaalde taken, met name het omgaan met grote hoeveelheden gegevens en repetitieve processen, waarin machines uitblinken. Van productie tot gegevensverwerking, de mogelijkheden voor computers en robots om de efficiëntie binnen een bedrijf te verhogen is iets waar geen enkel bedrijf omheen kan. Het aantal uren dat we op het werk besteden aan fysieke, handmatige taken zal naar verwachting met 14% dalen tegen 2030, terwijl de taken die ‘cognitieve basisfuncties’ vereisen (d.w.z. taken die geen speciale training vereisen) een vermindering van 15% in uren zullen zien over dezelfde periode. De impact op de arbeidsmarkt is duidelijk: mensen zonder vaardigheden die niet door machines kunnen worden nagebootst, zullen in alle opzichten overbodig zijn.

Waar zijn machines slecht in?

Dus, waar staan we dan? Nou, er is goed nieuws en het komt in de vorm van de term ‘emotionele intelligentie’. Hoewel mensen niet erg goed zijn in het in hun hoofd houden van duizenden regels gegevens of het assembleren van 1000 auto’s per uur, hebben ze een enorm voordeel ten opzichte van machines op één belangrijk gebied. Mens zijn. McKinsey voorspelt dat 6% van de Amerikaanse en Europese bedrijven verwachten dat hun personeelsbestand zal krimpen als gevolg van de automatisering, maar dat een veel hoger percentage (17%) verwacht dat het zal groeien – dus waar komen deze nieuwe banen vandaan? Verkoopgerelateerde banen zijn een van de gebieden waar reële groeikansen zijn – op voorwaarde dat de teams goed zijn voorbereid. Het is van cruciaal belang dat we begrijpen dat de vaardigheden die vandaag de drijvende kracht achter het verkoopsucces zijn, niet noodzakelijkerwijs relevant zullen zijn voor de toekomst. Belangrijke planning en werk nu zijn essentieel om het succes van morgen te versterken.

Soft skills

Er zijn twee belangrijke gebieden waarop de uitbreiding kan plaatsvinden, die losjes kunnen worden gegroepeerd als ‘technisch’ of ‘sociaal’. Het eerste gebied vereist specifieke vaardigheden die de nieuwe technologieën ontwikkelen of nuttig maken, op gebieden zoals gegevensanalyse, softwareontwikkeling, e-commerce en sociale media. Deze laatste – de ‘sociale’ banen – maken gebruik van onze menselijkheid, het feit dat we op een fundamenteel, primair niveau graag met andere mensen omgaan. Gebieden die naar verwachting een aanzienlijke groei zullen kennen zijn onder meer klantenservice, verkoop en marketing, en training en ontwikkeling.

Creativiteit ontmoet technologie

Interessant om in overweging te nemen is dat deze rollen zich niet zullen ontwikkelen ondanks de technologische ontwrichters, maar eerder vanwege de technologische ontwikkeling. Waar we kunnen profiteren van de vaardigheid van een machine om repetitieve, alledaagse taken uit te voeren, vinden we een kans om veel tijd vrij te maken om onze sociale vaardigheden op de werkplek te benutten. Als we het over AI hebben, is het belangrijk om de beperkingen ervan te definiëren – AI kan leren, kan evolueren op basis van vooraf bepaalde voorwaarden, maar het is nog steeds fundamenteel gebaseerd op een logisch algoritme. En mensen zijn allesbehalve logisch: vraag iedereen die ooit een impulsaankoop heeft gedaan – we nemen beslissingen op basis van emoties evenzeer als op basis van de rede en mensen zijn beter dan machines uitgerust om onlogische beslissingen te begrijpen.

Herscholing, bijscholing, heroverwegen….

Dus, de toekomst is rooskleurig? Nou, ja, maar met één groot voorbehoud. Deze gebieden van uitbreiding van het personeelsbestand – of het nu gaat om technische of sociale gebieden – berusten op één belangrijke aanname. Opleiding. Zonder intelligente, flexibele omscholing en bijscholing, in een breed en steeds wisselend scala van functies, zullen mensen niet in staat zijn om de voordelen van deze technologische evolutie te benutten. Het heeft geen zin om een verkoopteam uit te rusten met een state-of-the-art CRM-oplossing, tenzij ze de relevante expertise hebben om er het meeste uit te halen.

Om concurrerend te blijven, moeten bedrijven technologische ontwrichters omarmen als mogelijkheden, niet als obstakels – maar dat zal enige urgente voorbereiding vereisen om de curve voor te blijven. Om dit te doen zal een flexibele, modulaire en vooral flexibele opleiding nodig zijn die zich aanpast.