Het Chinese spreekwoord ‘Moge je in interessante tijden leven’ leek nog nooit zo relevant – reisbeperkingen, politieke onrust, extreem weer. Voeg dit toe aan de eisen van duurzaamheid en groene initiatieven en het kan moeilijk lijken om overal bovenop te blijven zitten en toch concurrerend te blijven in het bedrijfsleven – vooral als het gaat om training. We hebben een oplossing nodig die zich kan aanpassen aan de tijd.
Virtuele klaslokalen bieden precies die mogelijkheid – een manier om bij te blijven, op de hoogte te blijven van nieuwe trends en onze vaardigheden te verbeteren, wat er ook gebeurt in de wereld. Virtuele klaslokalen zijn echter niet alleen een geweldige back-up als we elkaar niet persoonlijk kunnen ontmoeten – ze bieden ook een manier om een reeks andere uitdagingen op te lossen.
Een virtuele leersessie kan de kosten verlagen door de reis- en verblijfskosten te reduceren. De tijd die het van de werkdag van uw medewerkers in beslag neemt, wordt ook verminderd, omdat er geen tijd wordt verspild aan heen-en-weer reizen. De CO2-voetafdruk van uw organisatie daalt, terwijl de productiviteit stijgt. Het is win-win.
In feite zijn korte en verspreide virtuele sessies niet alleen handig, omdat ze training in de ‘workflow’ mogelijk maken – ze zijn ook zinvol vanuit een leerperspectief. Virtuele sessies dragen bij aan een flexibel en veelzijdig leertraject dat perfect past bij de moderne werkplek en op maat gemaakt is voor de deelnemer.
Daarom is Mercuri International zo enthousiast om u deze optie aan te bieden. We begrijpen dat dit een vrij nieuw concept is, dus waarom kijkt u niet even naar de veelgestelde vragen hieronder? We zijn ervan overtuigd dat ze u zullen helpen de voordelen van een virtueel klaslokaal te ontdekken.
Wat is virtuele training?
Virtuele training is een synchroon leerproces dat plaatsvindt op een speciaal platform met een trainer/facilitator. Het kan een enkele module zijn of een reeks van verschillende leerpaden. De trainer houdt elke module live, waarbij alle deelnemers tegelijkertijd verbonden zijn. Hierdoor kunnen mensen uit verschillende geografische gebieden en tijdzones samen leren, zonder dat dit kosten met zich meebrengt.
Hoe lang zijn de leerpaden?
De duur van elke sessie varieert meestal tussen 1 en 2 uur, afhankelijk van de behandelde onderwerpen, de leerdoelen, de behoeften en beschikbaarheid van de deelnemers. Dit betekent dat de training in de ‘workflow’ gebeurt, zodat de deelnemer de rest van de dag kan werken. De impact op de werkdag is minimaal, in vergelijking met de traditionele trainingen.
Hoe ziet de virtuele trainingsruimte eruit? Kunnen de deelnemers met de trainer en met elkaar communiceren?
Het gezamenlijke, interactieve element is precies wat deze leerwijze onderscheidt van de eenrichtingswebinars die de meeste mensen al eerder hebben gezien. Het virtuele klaslokaal zit vol met functies die de deelnemers de kans geven om actief deel te nemen en met elkaar te communiceren, zelfs als ze zich niet fysiek in dezelfde ruimte bevinden. De sleutel tot succes is echter de ervaring van de facilitator(trainer) in het omgaan met de virtuele trainingsruimte. Het toepassen van specifieke technieken om deelnemers actief betrokken te krijgen en ze gebruik te laten maken van het volledige potentieel van de virtuele omgeving. Mercuri heeft veel ervaring in het aanbieden en faciliteren van leren, door het volgen van technieken in faciliteren en bewezen methodes, geoptimaliseerd voor elke leeromgeving.
Hoe weet ik of de leerlingen actief deelnemen of passief luisteren?
Actief leren is kernmerkend voor Mercuri International bij het ontwikkelen en leveren van leermethodes, of het nu gaat om live of virtueel leren. Het is cruciaal om aan het begin van elk leerpad de verwachtingen vast te stellen, zodat de deelnemer zich bewust is van wat aan hen gevraagd wordt. De interventies van de facilitator wordt regelmatig gecombineerd met activiteiten waarbij de deelnemers moeten reflecteren en reageren: enquêtes, open vragen, werken in kleine groepen aan virtuele flipcharts, het delen van bestanden of notities… Vaker wel dan niet is de creativiteit van de trainer de enige grens.
Hoe zit het met de materialen? Worden ze in dezelfde vorm aangeboden als in de traditionele klaslokalen?
Het lesmateriaal dat tijdens de sessie wordt gebruikt, is speciaal ontworpen en ontwikkeld voor de virtuele leerervaring met de ondersteuning van Mercuri’s Digital Learning Center. Onze knowhow op het gebied van digitaal leren is samengevoegd met onze trainingsexpertise, verzameld in meer dan 50 jaar ervaring, en garandeert de beste opzet voor uw materiaal.
Klinkt geweldig! Hoe kan ik meer te weten komen over virtuele leertrajecten voor mijn organisatie?
Neem contact op met uw vertrouwde Mercuri-consultant of laat ons een berichtje achter en wij helpen u de juiste virtuele trainingsoplossing voor uw mensen te ontwerpen.