Opereert jouw bedrijf op een bijna verzadigde markt? Groei van het eigen bedrijf kan dan alleen door klanten te winnen van de concurrent. Maar aangezien potentiële klanten vaak al een gunstige houding hebben tegenover hun huidige partner, is een verandering van hun mindset nodig. SWOT-analyses, positionering- en waardeproposities van marketingafdelingen zijn helaas niet langer voldoende. Er is meer voor nodig om de klant voor je te winnen. Mercuri ontwikkelde daarom het Six Battlefields-concept. Zo grijpt jouw concurrent mis en haal jij de nieuwe klanten binnen.
Een krachtig concept
Met inzicht in de Six Battlefields werp je een nieuw licht op de positie van jouw eigen bedrijf ten opzichte van de concurrentie. Waar een SWOT-analyse kijkt naar de markt als geheel, richt het Six Battlefields-concept zich op de aanbiedingsprofielen van zowel jouw bedrijf als die van de concurrent. Je neemt als het ware een vogelvluchtperspectief aan waarin duidelijk wordt wat de sterke en zwakke punten zijn van ieder bedrijf. Het algemene beeld van de klant dat alle aanbieders hetzelfde zijn, kan jouw verkoopteam dan gemakkelijk verhelderen.
Een van onze deelnemers zegt: “Door de hulp van Mercuri herontdekte ik de meest essentiële waarde van ons product, wat winnen van de concurrent een stuk eenvoudiger maakt”.
Sta sterk met Mercuri
De individuele Battlefields bestaan uit een combinatie van klantwensen, het eigen aanbod en het aanbiedingsprofiel van de concurrent. Met kennis hiervan help je je klant een concurrentiesituatie op waarde te schatten. Ieder Battlefield is namelijk anders en vereist een andere communicatiestrategie. Zodoende voorziet het Six Battlefields-concept je van krachtige munitie op ieder moment in de strijd. Om de klant consequent te overtuigen, moeten verkoopteams dus goedbewapend zijn.
Een van onze deelnemers zei: “Ik kan nu veel gerichter werken in concurrerende situaties en focussen op dat wat ons echt onderscheidt, zonder die extra korting te hoeven geven”.
Verander ook de mindset van jouw potentiële klant samen met Mercuri.