Met meer dan 50 premium en superpremium merken is de Campari Groep een van de belangrijkste spelers in de wereldwijde drankenindustrie. Het hoofdkantoor is gevestigd in Sesto San Giovanni, Italië, de producten van Campari zijn te vinden in meer dan 190 landen over de hele wereld, en de groep heeft wereldwijd ongeveer 4.000 mensen in dienst.
We spraken met Barbara Forlino, Commercial Capabilities Manager bij Campari, over haar rol, de uitdagingen waar ze voor staat en hoe de samenwerking met Mercuri International haar heeft geholpen om een krachtige salestraining voor Campari te creëren.
De uitdaging
Er werden programma’s voorgesteld om de e-commercecapaciteiten van Campari te verfijnen, met onder meer een opleidingsprogramma dat Campari in staat zou stellen de nauwe banden met de klanten en de hoge kwaliteit van de dienstverlening in een evoluerende communicatieomgeving te handhaven.
Barbara wilde een programma ontwerpen (voor meer dan 150 verkopers) dat zou resulteren in een verkoopteam dat de voornaamste kennisexpert in de sector zou zijn, in staat zou zijn om op een geloofwaardige manier de verkooppunten te bezoeken en de mixologen en ook de bareigenaar te beïnvloeden.
.
De oplossing
De Digital Learning Journey werd aangepast aan de specifieke behoeften van Campari. Hoewel de overstap naar digitale training al van groot belang was, werd het bedrijfskritisch in het pandemische tijdperk, omdat teams niet in staat waren om in meer gebruikelijke omstandigheden te trainen.
Mercuri’s trainingsaanpak heeft een revolutie teweeggebracht in de manier waarop Campari training toepast, zowel wat betreft formaat als schaal, waarbij het digitale leertraject mogelijkheden biedt om een veel breder publiek te bereiken.
─ “We discovered (Mercuri’s) capability to play global and act local – to follow a single person and to give us a digital solution. Very easy, very smart, and 100% adapted to our picture. There was a (mix of) international credibility, innovation, digital offering, and one-to-one care of a person.”
Barbara Forlino, Campari
Het resultaat – Sales training for Campari
De unieke manier waarop het opleidingsprogramma was ontwikkeld, maakte een element van continuïteit mogelijk in een periode van historische crisis in de barsector: ─ “Our people still had a learning path despite two lockdowns! So, when it comes to ‘digital’?…digital means to be able to continue offering great training and nourishing a sense of community when conventional social interactions are not possible – maintaining the cohesion and motivation of the whole group.” – Barbara Forlino, Campari
Conclusie
Wanneer Mercuri zegt ‘global reach, local expertise’, dan is dat meer dan een slogan. Een manier om het verschil te zien tussen ‘ok’ en ‘geweldig’ is de mogelijkheid voor sales training consultants om een goed inzicht te krijgen in de behoeften van een bedrijf en samen met hen een trainingsoplossing te ontwerpen die werkt voor hen en hun werknemers, waarbij ze hen bij elke stap ondersteunen.
Het draait allemaal om persoonlijke relaties. Verwijzend naar haar Mercuri consultants, heeft Barbara het volgende te zeggen:
─ “…Mercuri has achieved a genuine credibility with the salesforce, because they can speak the language of sales but also coach at the same time. They have a profound understanding of the sales and negotiation process and the challenges specific to HoReCa (Hotels – Restaurants – Catering), so there’s a trust there. It’s the person that makes the difference.”
Barbara Forlino, Campari