Sales Activity Management

Het systematisch plannen en volgen van meerdere verkoopkansen is een van de belangrijkste activiteiten voor verkoopsucces. Van de evaluatie van de huidige mogelijkheden tot het proces van eerste contact tot en met uiteindelijke opdracht. Hoe succesvol ben je in de stappen van dit proces? Kortom hoe behaal je met meer zekerheid je verkoopdoelstellingen?

Help de mensen in je sales team met het inzichtelijk maken van de variabelen die het succes in verkoop bepalen; breng het klantenbestand in kaart en verdeel de beschikbare tijd zo efficiënt mogelijk over prospecten en klanten.

Resultaat

  • Je bent in staat om onderbouwd en gestructureerd de verkoopinspanningen van het verkoopteam te managen die leiden tot het realiseren van commerciële doel- stellingen.
  • Je kunt commercieel beleid vertalen naar concrete verkoopinspanningen.
  • Je krijgt een helder beeld van het verkoopproces en leert daar op te managen.
  • Je krijgt tools om in één oogopslag de verkoopsituatie te beoordelen.
  • Je kunt betrouwbare voorspellingen doen en problemen in een vroeg stadium signaleren en acties ondernemen.

Onderwerpen die aan bod komen

  • Binnen de verkooporganisatie bepalen van beleid en een planning.
  • Maken van een verkoopplan op basis van de commerciële doelstellingen
  • Bepalen van criteria voor de aantrekkelijke klanten van vandaag en morgen en het vaststellen van indicatoren voor het meten van een gezond klantenbestand.
  • Inzicht krijgen in welke soorten activiteiten er zijn, hoe je deze kunt beïnvloeden.
  • Effectief aansturen van het verkoopteam op basis van objectieve cijfers.
  • Managen van een mix van relatiebeheer en acquisitie inspanningen van het verkoopteam.
  • Bijsturen van verkoopinspanningen om het commercieel resultaat zeker te stellen.
  • Het voeren van een bilat gesprek om te sturen op activiteiten en toekomstige business

Blended learning

Individuele e-learning programma’s zorgen ervoor dat het leereffect van de training extra wordt vergroot. Door het gebruik van verschillende leervormen (e-learning en klassikale training) heeft de training een hogere impact.

Onze aanpak

Op basis van een bewezen succesvolle 5 stappen methode focussen wij op impact en resultaat. We geloven hierbij in een aanpak die we afstemmen op uw organisatie, medewerkers en marktomgeving. Onze doelstelling is om samen uw sales strategie te implementeren en meetbare resultaten te boeken. 

E-mail: mercuri@mercuri.nl

Tel: +31 88 63728 74 

Programma Sales Activiteiten Management
Dag 1

 Inleiding

  • De dilemma’s van persoonlijke verkoop
  • De variabelen waarop een salesmanager kan sturen
  • Het planningsproces:
    • Backward-planning
  • Het realiseren van commerciële doelstellingen:
    • Het planningsmodel
    • Resultatenanalyse
    • Inspanningsanalyse – Competentieanalyse – Middelenanalyse

Dag 2

  • Het gezonde klantenbestand:
    • Het platform als model voor klantenbeheer
    • Nieuwe klanten winnen
  • Bestaande klanten behouden:
    • inzicht in de relatie met bestaande klanten
    • uitbouwen van de relatie met bestaande klanten
  • Inzicht in tussentijdse en toekomstige resultaten: – het managen van de pijplijn:
  • Maken van een verkoopplan voor het team

De verankering van SAM:

  • Presentatie van de verkoopplannen
  • de bilat – tweegesprek – met de medewerker
  • randvoorwaarden voor implementatie van SAM