De verkooprevolutie: 5 cruciale vaardigheden voor succes in 2025

Het bedrijfsleven evolueert sneller dan ooit. Felle concurrentie, veranderend klantengedrag, versnelde innovatie, automatisering, nieuwe technologische oplossingen en veranderende waarden zijn enkele van de belangrijkste krachten die deze transformatie aandrijven. Dit betekent dat bedrijven zich moeten aanpassen aan deze veranderingen.

Bovenstaand zijn de belangrijkste punten uit het vers-van-de-pers 2025 Future State of Sales Skills rapport van Mercuri International, gebaseerd op inzichten van 591 sales professionals wereldwijd, verzameld via een enquête die we eind 2024 hebben gehouden. Op basis van dit onderzoek werden 65 individuele verkoopvaardigheden geïdentificeerd en gecategoriseerd. Respondenten werd gevraagd om deze vaardigheden te rangschikken op basis van het huidige en toekomstige belang en hun vertrouwen in de toepassing ervan. Deze tips zullen je helpen om het verkoopteam de komende jaren niet alleen te helpen consolideren, maar ook te excelleren.

1. Er is dringend behoefte aan omscholing en bijscholing.

Snelle technologische veranderingen vragen meer van verkoopprofessionals, maar toch blijft training beperkt met een gemiddelde van slechts vier dagen per jaar. Om bij te blijven moeten bedrijven investeren in bijscholings- en herscholingsprogramma’s, om teams te voorzien van de vaardigheden, die nodig zijn om nieuwe uitdagingen het hoofd te bieden.

2. Klantkennis en analytisch denken zijn cruciale vaardigheden.

Klantkennis vergaren wordt gezien als de meest cruciale vaardigheid, maar het vertrouwen in het toepassen van bruikbare inzichten blijft laag – slechts 27% van de salesprofessionals voelt zich goed toegerust. Het aanbieden van tools en training om teams te helpen klantgegevens te analyseren en te anticiperen op behoeften, zal leiden tot betere verkoopstrategieën.

3. Strategische accountontwikkeling is cruciaal.

Bijna 80% van de verkoopprofessionals benadrukt het belang van strategische accountontwikkeling, maar velen worstelen met langetermijnplanning. Het versterken van accountmanagementstrategieën zal teams helpen duurzame, langdurige relaties met klanten op te bouwen.

4. Virtueel verkopen is het nieuwe normaal.

Nu virtuele sales de norm wordt, is het opbouwen van vertrouwen en het online managen van het verkoopproces essentieel. Ondanks het genormaliseerde gebruik van virtuele sales, voelt maar 30% van de verkoopprofessionals zich zelfverzekerd op dit gebied. Investeren in training om virtuele salesvaardigheden te ontwikkelen zorgt ervoor dat teams sterke klantrelaties kunnen onderhouden in een digitale wereld.

Krijg het volledige plaatje

Download nu het volledige rapport 2025 Future State of Sales Skills om deze inzichten verder te ontdekken.